Nopeuden paluu

Olin jo jokin aikaa ollut tuskastunut, koska kannettava tietokoneeni (läppäri) oli muuttunut tuskastuttavan hitaaksi. Olin "siivonnut" siitä mielestäni kaiken tarpeettoman. Entisenä alan ammatttilaisena minun kai olisi pitänyt osata tehdä enemmänkin. Mutta kun en ole päivittänyt ammattitaitoani enää vuosikausiin, minun oli nostettava kädet pystyyn. Tarvitsin ammattilaisten apua.


Läppärini on vasta pari vuotta vanha ja siinä on melko tehokas prosessori, joten tiesin, ettei se ole oikeasti hidas. Se on vain jotenkin "solmussa".
Olin nähnyt Järvenpään keskustassa DataSky liikkeen kyltin. Poikkesin siellä päiväkävelylläni. Ystävällinen henkilöstö pyysi minua tuomaan laitteen ilmaiseen analyysiin. ILMAISEEN! Sen perusteella he sitten kertovat mitä heidän mielestään pitäisi tehdä ja antavat kustannusarvion.
Tietenkin suostuin! Ananyysi ja arvio kun eivät kerta maksaneet mitään.

Analyysin tulos: Käyttöjärjestelmä on "korruptoitunut" ja se on asennettava uudelleen. Kovalevy mallia vanha ja nykyisiä malleja selvästi hitaampi. Suosittelivat sen vaihtamista ja tekisivät vanhasta ulkoisen, usb-liittimella varustetun kovalevyn.
Joten mitään tietoja ei tarvitsisi siirtää ja saisin rutkasti lisää uutta kapasiteettia.
Hintakin tuntui kohtuulliselta ja olin jo kurkkua myöten täynnä läppärini "tökkimistä". Varsinkin valokuvien selaaminen ja käsittely oli äärimmäisen tuskastuttavaa ja hidasta. Siispä suostuin.

Heillä oli töitä jonossa aika paljon, mutta sain silti läppärini takaisin muutamassa päivässä. Käyttöjärjestelmä oli asennettu uudelleen, uusi kovalevy asennettu ja vanha oli siistissä paketissa usb-kaapelin kanssa. Kaikki mistä oli sovittu, oli tehty.

Menin kotiin hieman jännittyneenä ja käynnistin "koneen". Kaikki toimi taas kuin rasvattu! Ja vielä nopeammin kuin uutena (uusi nopeampi kovalevy) !
Vertauksena voisi melkein sanoa, että maratoonarista oli tullut sprintteri!
Kannatti turvautua osaamistansa päivittäneen ammattilaisen apuun!

Tässä linkki DataSky:n kotisivulle: http://www.datasky.fi/


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Juoksun juhlaa 50. Lasse Viren hölkässä

Kesä avattiin Myrskylässä

Kortiston juhlatila